PANIKA

 

Zakládající sestava:

Eva Volná - klávesy, zpěv

Kateřina Nejepsová - saxofon, vokály

Daniela Čelková - klávesy

Eva Trnková - el. kytara, voc.¨

Hana Řepová - perc., voc.

Kateřina "Deli" Solářová/Cinglová - baskytara

Zuzana Manová - bicí... (vystřídala zakládajícího Ivana Dvořáka)

 

 

 

 

 

 

 

 

Přiznám se, že o této kapele a její slavné éře nevím vůbec nic (přestože jsem si svého času pohrávala s myšlenkou, že se ocitnu v jejích řadách, a to dokonce dvakrát s odstupem několika let :o). Bylo by ale škoda nezmínit na těchto stránkách právě tuto dívčí skupinu, která tu dá se říci dobyla skutečné všeobecné známosti... I dodnes ji spousta lidí stále pamatuje... Takže to berte prosím jako povinnou vzdělávací návštěvu muzea v oblasti dějin české rockové dívčí hudby.

A protože nejsem děd Vševěd, využila jsem chytřejších hlav. Níže uvedený vyčerpvávající článek je doslovně přejatý z internetových stránek České televize, kde jsou též k dispozici fotografie ve větším formátu.

-jh-

-------------------------------------------------

(1986 - 1991 a od roku 1997 do druhého ukočení činnosti

Zpěvačka ostravské skupiny Eso Eva Volná to společně se svým manželem ve městě uhlí a hutí někdy v roce 1986 zabalila a oba se odstěhovali do Prahy. Eso nebylo příliš hudebně zajímavé ani úspěšné a navíc jeho frontmanka vycítila, že pokud se chce hudebně realizovat, je k tomu více možností v naší metropoli. Jan Volný se stal kytaristou Krausberry a protože si z Ostravy přivezl kompletní zvukovou aparaturu (jejím vlastníkem byla napůl i Eva), začal po pražských klubech zvučit i místní soubory.

Jedním z těchto souborů byl i dívčí novovlnný Dybbuk, který se nacházel zrovna v počátečním stádiu postupného rozkladu, a Evu svojí říznou muzikou nadchl. Zpěvačka nelenila a ihned některé jeho hráčky oslovila. Vlastně zpočátku stála hlavně jen o saxofonistku a vokalistku Kateřinu Nejepsovou. V Melodii (1988) k tomu říká: "Už jsem toho měla dost být sólistkou nějaké kapely, vystrčená do popředí. Když jsem se rozhodla, že postavím dívčí rockovou skupinu, chtěla jsem big beat s tvrdou rytmikou. Nad ní jsem si představovala něco ulítlého. Proto jsem chtěla Kateřinu." Nakonec se situace vyvrbila tak, že z Dybbuku přišly do její nové skupiny ještě Eva Trnková (g, bvoc) a Hana Řepová (perc, voc). Baskytaristkou se stala její známá, metalistka z Havířova Kateřina "Deli" Cinglová, tehdy zatím ještě pod jménem Solářová. Na bicí zpočátku vypomáhal jediný muž v kapele, zároveň bubeník Krausberry Ivan Dvořák, ale o pár měsíců později ho vystřídala Zuzana Manová. Nu, a o zpěv se Eva Volná dělila ještě s druhou klávesistkou Danielou Čelkovou. Název Panika pak vymyslel baskytarista Vltavy Jan Maxa Jr., který se zároveň rozhodl, že nové formaci vypomůže s texty.

Panika, 1988

Eva Volná, 1989

Nora Pavlíková, 1989

Hana Řepová, 1989

První zkoušku měla Panika v prosinci 1986 a počáteční problémy s repertoárem Volná vyřešila tak, že s kapelou začala nacvičovat skladby, které ještě hrála s Esem. Později se autorsky na písničkách začali podílet dva kamarádi - Dan Fikejz, který právě rozpouštěl Combo FH, a Václav Křístek (později jeden z režisérů seriálu Bigbít; klaníme se, klaníme se). Texty obstarávali buď Maxa Jr., Křístek nebo se vzalo něco z dílny Jiřího Dědečka. Oproti předchozí dívčí formaci tu byl tedy jeden zásadní rozdíl - jestliže si všechny písničky a texty psaly holky z Dybbuku samy, Panika byla víceméně pouze interpretační záležitostí.

Hudebně se jednalo o odlehčený zpěvný rock, trochu podobný tomu, co předváděly v Anglii na počátku 80. let dívčí kapely typu Raincoats. Což znamenalo: na říznou rytmiku posazené vcelku vynalézavé melodie, tak trochu možná kalkulující s možným komerčním efektem - nakonec pár písniček Paniky se stalo skutečnými hitovkami, jmenujme třeba "Holky z tý druhý party", "Bezděz" nebo odvazová "Tak ať". Zabodovala též coververze od britských punkerů Clash, zde s Maxovým textem a názvem "Brixton".

Hudební publicista Josef "Zub" Vlček o Panice napsal v Gramorevui (1988): "Teprve po shlédnutí Paniky si člověk uvědomí, jak nekonformní a nekompromisní byl její předchůdce Dybbuk. Tam nešlo o potěšení chlapské části publika. Dybbuk byl mnohem filosofičtější, šlo v něm mnohdy o velmi vážné věci, o postavení ženy v naší společnosti. Však si také dívky psaly texty samy. Panice je většinou píší muži. Jsou velmi vtipné a nápadité, ale chtějí hlavně bavit. Dráždivá disonance zmizela." Ale zároveň dokázal mnohé ocenit: "Nicméně dosud u nás nebyla žádná ženská kapela (ani ve folku a country), která by tak dobře šlapala a dokázala rozparádit studené české publikum. Obzvláště se líbily příjemně proaranžované vícehlasy, záležitost, na níž se v našem rocku pomalu zapomínalo… Bezprostřednost Paniky, z níž místo vtíravého erotismu pop-hvězdiček sálá přirozené kamarádství, určitě v příštích měsících potěší a pobaví publikum v celé republice."

Zuzana Manová,  cca 1988-89

Daniela Celková, 1988

Kateřina Nejepsová,  1989

Deli Cinglová, 1989

V roce 1988 se rozpadl Dybbuk. O rok později začala budovat jeho zpěvačka, baskytaristka a klávesistka Marka Míková skupinu Zuby Nehty a některé hráčky Paniky (Nejepsovou, Řepovou) znovu přetáhla k sobě. Navíc Deli Cinglová začala hrát s Krausberry, takže Panika musela přijmout jako náhradu další hudebnice. Do roku 1990 vstoupila tedy v sestavě: E.Volná (voc, ks), E. Trnková (g, bvoc), Z. Manová (ds), Anděla Mayerová (voc, ks), Nora Pavlíková (bg, bvoc).

Na začátku 90. let skupina natočila svoje jediné album a tím její aktivity na dlouhý čas skončily. V druhé polovině dekády byla zaznamenána snaha o znovuobnovení Paniky, ale zůstalo jen u pár zkoušek…

Co se zachovalo do roku 1989 (včetně):

Fotografie + video z koncertu v Praze (1988, vlastní J. Novotný) TV-klip "Holky z tý druhý party" (1988), klip "Holky z tý druhý party" (1988, vlastní ČEFIS), video z akce "Koncert pro Arménii" (1989, Panika písně: "Holky z tý druhý party", "Bezděz", "Brixton", "Vysočany - Libeň", vlastní Mars prod.), šot Televizních novin z Rockfestu 89 - Panika v záběrech (1989), TV - dokument "Tip pro učiliště" (1989, Panika v záběrech - "Holky z ta druhý party"), klipy "Bezděz" (1989), "Vysočany - Libeň" (1989), "Tak ať" (1988 a 1989), "Afrika" (1988 a 1989)

Audio:
"Czechoslovak Alternative Disco Music, Vol. 1" (1988, STCV, Panika skladbu "Tak ať")
Panika: SP (Supraphon) - "Bezděz"/"Vysočany - Libeň" (1989)
Panika: "Panika" (1989-90, LP, Supraphon, vyšlo 1991)

V seriálu BIGBÍT písně:
"Holky z tý druhý party" (1988)
"Tak ať" (1989)
"Bezděz" (1989)

------------------------------------------------------------------------

A zase se ozývám já a hrabu v archivu své hlavy pro čtenáře tohoto webu nějaké pikantnosti... :o)  Zmiňovaná klávesistka Anděla Mayerová se zhruba v období 1989-90 pokoušela založit po prvním rozpadu PANIKY Paniku novou. Dokonce se pod tímto názvem uskutečnila série koncertů, převážně s chrudimskou ne moc známou klučičí kapelou MANON (z té se později částečně snažil dostat ve známost jen zpívající bubeník a kytarista Josev IX). Na kytaru zde hrála talentovaná kytaristka Alena Králová a kytaristka příjmením Zbořilová (na křestní jméno si zaboha nevzpomeu :o), která nahradila mně po mém úprku s cílem založit ESTER :o). S touto sestavou dlouhou dobu bubnovala výborná bubenice Lucia Cvengrošová (viz též MRS. GIGOLO) a na baskytaru zde zpočátku hrála též velmi dobrá baskytaristka Nora Pavlíková (obě zmiňované muzikantky byly ze Slovenska.

Trochu problém co do kvality kapely této éry byla absence zpěvu Evy Volné - protože jsem měla možnost sedět na konkurzu adeptek na její náhradu, dodnes mám na to malé divadlo v jakémsi pražském sídlištním KD černé vzpomínky... Eva Volná byla pro případné své nástupkyně hodně - hodně vysokou laťkou, hergot jak to ta ženská dělá, že má tak velkej rozsah a zpívá bravurně vysoko tam, kde se jiní škrtí a dusí?. :o) (apropo, na tomto konkurzu jsem též zcela ne přátelsky a nefér vyfoukla Anděle jedinou dobrou zpěvačku, Hanku Procházkovou, která se stala na pár měsíců pěveckou ozdobou ve zkušebně ESTER...) a tak se zpěvačkou této "Paniky" stala Anděla Mayerová.

Pozdější osudy této sestavy mi již nejsou známy. Už mi ale je známa skutečnost, že Anděla Mayerová, výborná klávesistka a o fous horší zpěvačka, mimochodem dcera slavného totalitního zpěváka Jaromíra Mayera (maminky a babičky jistě vzpomenou na "Hospůdko známá na návsi za můůůůůůůstkeeeem..." a nejedno oko zamilovaně zvlhne dojetím), založila později rockovou dívčí kapelu Ó-JA. Ještě prozradím, že v Ó-JE hrály baskytaristka Míša Formanová (projekt LETGIRLSROCK a kapela TOY) a zpěvačka a kytaristka Lenka Vaňousová (TOY). Zbývá dodat (a Lenka i Míša mi jistě odpustí malou osobní připomínku), že stylově byla Ó-JA dost v patách PANIKY, ovšem... Rozdílná propast na mně působila asi tak,  jako pití zrnkové kávy standard za 5,40 Kč od J. Meinla a oproti tomu vonného lákavého šálku nescafé Gold. :o)

Vrátím se ale zase o pár let zpátky od Ó-JI...Další, tentokrát již zajímavější epizodou "Ze života PANIKY" od roku 1997 by se dal nazvat comeback původních členek (který je zmiňován též v záhlaví článku z ČT). A zde opět stojí alespoň za vyjmenování sestava. Zakládající Vendulu Dvořákovou (Alias Evu Volnou), baskytaristku  Kateřinu "Deli" Solářovou a Danielu Čelkovou (ta tentokrát v pozici zpěvačky, nikoliv klávesačky) doplnila mladší talentovaná krev. Elektrickou kytaru zde drhla nadpřirozeně kytarová kytaristka Katka Ryšavá alias Morella alias Ryška či jak ji kdo znáte (též JANIS JOPLIN REVIVAL, SUN BEACH, GAIA MESIAH), motor za bicími jistila též rytmicky nadpřirozená bytost Michaela Moravcová alias Míša Elektrická alias Misha Cortez (též GAIA MESIAH + přátelská výpomoc u STILLKNOX), kterou po jejím odjezdu do zahraniční nahradila též výborná Martina Porkertová. Hutné basové tóny ke konci této éry PANIKY jistila Eva Vondrová (dříve ROCKSPIRE, nyní delší dobu CRAZY LADY).

Poslední koncert této "poslední" PANIKY se konal na jaře roku 2000.

Jana